Hoe zet je medewerkers aan tot innovatie?

Hoe zet je medewerkers aan tot innovatie?

Een aantal jaren geleden toen je de onderneming net begonnen was kon je nog op de zeepkist staan. Je was pionier, visionair en die twee, drie medewerkers kon je op die manier nog inspireren. Je was innovatief in het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten en zette deze als marktleider weg in een (niche)markt.

Inmiddels is je onderneming uitgegroeid tot een bloeiend bedrijf met meer dan vijftig medewerkers. Je bent nog steeds marktleider in een aantal deelmarkten, maar ziet ook dat concurrerende partijen je vlot inhalen, hun vergelijkbare producten of diensten verder innoveren en de markt aan het (her)winnen zijn. Kortom: je zult je medewerkers moeten mobiliseren om met nieuwe oplossingen en innovatieve ideeën te komen om te kunnen blijven concurreren in de markt die je eerder volledig beheerste. Maar hoe?

Je loopt vast op een aantal zaken. Met op de zeepkist staan raak je je medewerkers niet meer voldoende en ze lijken de ernst van de situatie niet in te zien. Waar blijft die drive, samen het avontuur aangaan, waar jullie de afgelopen jaren mee goot geworden zijn. Wanneer hebben jullie eigenlijk voor het laatst een succes samen gevierd? Waar is die innovatieve slagkracht en het werkplezier, dat ooit de accelerator was van alles wat je tot nu toe bereikt hebt? En wie ben jij als leider eigenlijk geworden? Al deze vragen die door je hoofd schieten kunnen naar alle waarschijnlijkheid gevat worden in één essentiële vraag:

In hoeverre kunnen medewerkers bij jou autonoom zijn en hun unieke talent benutten?

Sommige organisaties zijn op slimme en projectmatige wijze in staat om continu te innoveren. Zij maken gebruik van de voordelen die een kennis en netwerkeconomie met zich mee brengen. Een economie die verandert naar meer flexibele en minder economisch gedreven vormen van samenwerking (co-creatie). Binnen die economie ontstaan nieuwe manieren van samenwerken, organiseren, leren en leiderschap.

Betekent dit nu dat je als organisatie alleen nog maar vooruit kunt komen als je kennis en innovatie via zelfstandigen inkoopt? Dat kan, maar het is vooral van belang dat je vanuit de netwerkeconomiegedachte naar de medewerkers binnen je eigen organisatie leert kijken. Maak ze eigenaar van (deel)rojecten en geeft ze de ruimte om hier zelf sturing aan te geven. Dit betekent niet dat je alle kaders los moet laten. Het hebben van kaders en heldere doelen zijn onmisbaar om creativiteit om te zetten in operationeel succes. Waardeer je medewerkers met opbouwende feedback en heb vertrouwen in hun unieke talenten. Bied ze een veilige omgeving waar ze volledig zichzelf kunnen zijn en hun talenten kunnen ontplooien. En gaat het in dat proces eens mis…laat het dan vooral een leerzame ervaring zijn, een stap naar verdere ontwikkeling, een stap naar vernieuwing.

Auteur: Rachel Gasper-RothengatterZuiver Persoonlijk

Rachel is interim HR Adviseur en sinds 2011 eigenaar van Zuiver Persoonlijk. Zij ondersteunt organisaties op het gebied van Human Resource Management. Haar focus ligt daarbij voornamelijk aan de “menskant” van organiseren. Rachel heeft onderzocht wat flow kan bijdragen aan een innovatieve organisatie/samenleving en wat HR kan doen om dat te bevorderen. Samen met andere professionals ontwikkelt zij interventies om organisaties te helpen bij innoveren door te investeren in hun medewerkers. Wil je meer weten of heb je vragen over Rachel en haar onderzoek naar flow? Je kunt haar benaderen via de website van Zuiver Persoonlijk.